Umiejętności dla przyszłości

 
Klikając na licznik popierasz idee Porozumienia
 
2
2
3
5
osoby poparły już inicjatywę
 

Programowanie w szkołach – spotkanie robocze 26 kwietnia 2016

20160426_113504

26 kwietnia 2016 roku,z inicjatywy Lidera Cyfryzacji i SPRUC grupa przedstawicieli organizacji[1] zainteresowanych nauka kodowania w szkołach spotkała się w Instytucie Spraw Publicznych. Celem spotkania była rozmowa z Zastępcą Dyrektora Departamentu Podręczników, Programów i Innowacji MEN – Rafałem Lwem-Starowiczem na temat realizacji wspólnej decyzji MC, MNiSW i MEN uruchomieniu pilotażu nauki kodowania w szkołach.
Dyrektor Lew-Starowicz przekazał następujące informacje:

– Pilotaż ma objąć klasy 1-3, szkoły maja aplikować o przystąpienie do programu;

– Inwentaryzacja stanu infrastruktury w szkołach odbywa się poprzez SIO;

– MC przeznaczył fundusze z I osi POPC na infrastrukturę telekomunikacyjną, a w tych ramach na podłączenie wszystkich szkół do szybkiego internetu;

– w Kuratoriach zostali wyznaczeni pełnomocnicy ds. innowacji, którzy m.in. będą odpowiadali za wdrożenie pilotażu nauki kodowania;

– pilotaż będzie prowadzony według Podstawy Programowej przygotowanej przez Radę ds. Informatyzacji Edukacji (prof. Sysło, prof. Madej), a jego celem będzie przetestowanie podstawy programowej w praktyce;

– w połowie maja br. miał być wysłany komunikat do szkół z prośbą o wyrażenie zainteresowania udziałem w pilotażu;

– MEN planuje, aby w pilotażu, w każdym województwie, brało udział min. 10 szkół każdego typu czyli łącznie około 500 szkól w skali kraju, a wybierane mają być na podstawie zgłoszeń;

– pilotażowi maja towarzyszyć szkolenia dla nauczycieli, w które mają być „włączone” ODN-y:

– Szkolenia mają być finansowane z III osi POPC;

– MEN zwróciło się do Polskiej Izby Informatyzacji i Telekomunikacji z prośbą o rekomendacje co do niezbędnej infrastruktury w szkołach;

– planowane jest przeprowadzenie badania stanu wyposażenia i dostępnych przyłączy w szkołach, o ile MEN znajdzie na to fundusze.

Dyskusja koncentrowała się na następujących zagadnieniach:

– Jak zapewnić uwzględnienie w pilotażu (i później w trakcie powszechnego wprowadzenia podstawy programowej) dostępnych programów nauczania, scenariuszy, doświadczeń, wyników badań ewaluacyjnych  przygotowanych przez organizacje pozarządowe i firmy zarówno krajowe jak i zagraniczne;

– starannego przygotowania pełnomocników ds. innowacji w kuratoriach do zainicjowania pilotażu  nauki kodowania w szkołach ( poinformowanie o istniejących inicjatywach, stworzenie sieci współpracy i wymiany informacji, regularne spotkania z udziałem liderów nauki kodowania z różnych sektorów (biznes, organizacje pozarządowe, uczelnie));

– udziału przedstawicieli organizacji i firm prowadzących naukę kodowania w inicjujących spotkaniach pełnomocników z MEN;

– udziału organizacji i firm w badaniu stanu infrastruktury szkolnej i stopnia przygotowania nauczycieli do podjęcia nauki kodowania.

– przygotowania zarysu projektu badawczego, który pozwoli opracować „mapę drogową” dla wprowadzania nauki kodowania do szkół, a uwzględniałby m.in.:

  • przegląd praktyk zagranicznych w nauce kodowania,
  • badanie poziomu kompetencji nauczycieli i przygotowanie ram programu szkoleniowego,
  • badanie stanu infrastruktury,
  • poziom zrozumienia i gotowości podjęcia się nowych zadań wśród dyrektorów szkół i organów prowadzących,
  • wskazanie sposobu wykorzystania praktyk krajowych w nauce kodowania w programie szkolnym,

oraz byłby złożony w trybie Art.12 udpp do MC i jeśli założenia zostaną tam zaakceptowane to  MC ogłosiłoby konkurs na wykonanie takiego zadania publicznego (najlepiej w trybie powierzenia wykonania zadania – 100% kosztów pokrytych), a do konkursu mogłoby stanąć konsorcjum organizacji z uzgodnionym liderem na czele.

Uzgodniliśmy, że kroki te podejmiemy tylko w sytuacji, gdy Pan Dyrektor Rafał Lew-Starowicz zadeklaruje poparcie dla takiego działania, aktywny udział w jego realizacji i wykorzystanie rezultatów projektu we wdrożeniu nauki kodowania do systemu szkolnego.
Uzyskania opinii Pan Dyrektora Lwa-Starowicza w tej sprawie podjął się Kamil Sijko.

[1] W spotkaniu uczestniczyli: Mariusz Boguszewski, Iwona-Brzózka-Złotnicka, Ewa Krupa, Rafał Lew-Starowicz, Tomasz Łukawski, Włodzimierz Marciński, Tomasz Napiórkowski, Alicja Pacewicz, Kamil Sijko, Jacek Wojnarowski.