Umiejętności dla przyszłości

 
Klikając na licznik popierasz idee Porozumienia
 
2
2
3
5
osoby poparły już inicjatywę
 

Podsumowanie konferencji Europejski rynek cyfrowy

Europejski rynek cyfrowy konferencja

Sukcesem frekwencyjnym zakończyła się konferencja „Europejski rynek cyfrowy: umiejętności, gospodarka, praca”. Na konferencji wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej, Andrus Ansip, zaprezentował strategię Komisji „Jednolity rynek cyfrowy”.

Narody europejskie i europejskie przedsiębiorstwa nie mają tych samych swobód w Internecie, z których mogą korzystać na istniejącym fizycznie rynku. Nasz plan przyczyni się do zmiany tej sytuacji i da Europejczykom szanse, aby w pełni wykorzystali ogromny potencjał cyfrowej gospodarki” – mówił na konferencji Ansip. Zaznaczył, że „Komisja chce walczyć z barierami, które nadal występują w cyfrowym świecie. „Nasza strategia usunie bariery w e-handlu, by ludzie mogli kupować swoje towary tak, jak to robią w swoim rodzimym kraju, a przedsiębiorstwa mogły sprzedawać swoje towary także do innych krajów UE” – mówił. Podkreślił, że za niedopuszczalne uznaje blokowanie dostępu do stron internetowych w zależności od lokalizacji geograficznej użytkownika.

Jednolity rynek cyfrowy ma stać się tematem przewodnim obecnej Komisji Europejskiej na najbliższe lata. Ma też doprowadzić do szybszego wzrostu gospodarczego w UE. „Według niektórych szacunków pozwoli gospodarce UE wypracować dodatkowe 415 mld euro rocznie” – powiedział Ansip. Jego zdaniem, jednolity rynek cyfrowy ma doprowadzić do wytworzenia setek tysięcy nowych miejsc pracy w ciągu kilku lat. Ansip dodał, że strategia jednolitego rynku cyfrowego ma na celu stworzenie cyfrowego społeczeństwa, obejmującego wszystkich. „Nikt nie powinien być wykluczony z epoki cyfrowej” – podkreślał.

Prace nad stworzeniem jednolitego rynku cyfrowego potrwają kilka lat, ale Komisja zakłada, że pierwsze inicjatywy mają być podjęte już w ciągu najbliższych miesięcy. Występujący na konferencji minister administracji i cyfryzacji, Andrzej Halicki, podkreślił, że popiera plan Komisji. Zaznaczył, że jednolity rynek cyfrowy to wielkie wyzwanie dla przedsiębiorców, użytkowników, instytucji i obywateli. Podkreślał, że to właśnie oni są najważniejszym filarem, o którym powinniśmy pamiętać, bo „jednolity rynek cyfrowy, to idea, która ma przynieść największe korzyści właśnie obywatelowi.”
O szansach realizacji planu Komisji i barierach w rozwoju europejskiego rynku cyfrowego, szczególnie w Polsce, dyskutowali Michał Boni, Eliza Kruczkowska, Wojciech Wiewiórowski, Justyna Skorupska, Wacław Iszkowski i Maciej Witucki.

Tematem przewodnim konferencji były umiejętności cyfrowe i ich znaczenie dla rozwoju gospodarki czy zatrudnienia. Również wiceprzewodniczący Ansip podkreślał, że Europejczycy potrzebują „e-umiejętności”, aby w pełni skorzystać z możliwości, jakie stwarza świat cyfrowy. „Wiele młodych osób korzysta na co dzień z Internetu, ale nie ma odpowiednich umiejętności, by wykorzystać sieć do celów zawodowych. Te umiejętności, umiejętności cyfrowe są podstawą na rynku pracy. Powinniśmy się zastanowić, co można zrobić w tej kwestii na poziomie UE” – dodał.

Uczestnicy konferencji zastanawiali się nad tym podczas trzech sesji tematycznych, poświęconych umiejętnościom cyfrowym, rozwojowi gospodarki elektronicznej i roli umiejętności cyfrowych na rynku pracy. Ponadto o ochronie danych osobowych mówił w specjalnym wystąpieniu zastępca europejskiego inspektora danych osobowych, Wojciech Wiewiórowski. Podczas konferencji zainaugurowano ponadto regionalne okrągłe stoły umiejętności cyfrowych i przedstawiono „Manifest na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych w Polsce”.

Konferencja została zorganizowana w ramach obchodów Światowego Dnia Społeczeństwa Informacyjnego. Przy okazji konferencji Andrus Ansip spotkał się także z młodymi Mistrzami Kodowania, którzy zaprezentowali mu swoje prace.

Konferencję współorganizowali: Szerokie Porozumienie na rzecz Umiejętności Cyfrowych, Instytut Spraw Publicznych, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji i Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce.
Partnerem strategicznym konferencji była firma Orange. Partnerami głównymi były firmy: Google, Samsung i UPC Polska. Partnerem – Microsoft.