29 stycznia 2016 roku z inicjatywy Lidera Cyfryzacji oraz partnerów Szerokiego Porozumienia na rzecz Umiejętności Cyfrowych odbyło się kolejne spotkanie w Ministerstwie Cyfryzacji na temat powszechnej nauki programowania w szkołach
Partnerzy SPRUC, przedstawiciele organizacji pozarządowych, administracji, firm, stowarzyszeń branżowych oraz nauczycieli spotkali się, by wspólnie porozmawiać jak promować naukę kodowania wśród uczniów i nauczycieli. To już kolejne z cyklu spotkań, których celem jest wypracowanie wspólnych rekomendacji i dobrych praktyk dotyczących realizacji idei powszechnej nauki programowania w polskich szkołach.
Szybki internet w szkołach i szkolenia nauczycieli
W spotkaniu uczestniczył wiceminister Piotr Woźny z MC, który przypomniał o prowadzonych działaniach na rzecz zapewnienia szkołom dostępu do szybkiego Internetu. Poinformował też o toczących się rozmowach z Ministerstwem Rozwoju, dotyczących możliwości wsparcia finansowego szkolenia nauczycieli ze środków PO PC. Zapowiedział również, że w marcu odbędzie się spotkanie z marszałkami województw, poświęcone zmianom w podstawie programowej szkół w zakresie nauki programowania.
Jak to wygląda dziś
O tym jak wyglądają doświadczenia organizacji pozarządowych związane z pozaszkolną nauką programowania mówili Agata Łuczyńska z programu Koduj z Klasą Centrum Edukacji Obywatelskiej, Blanka Fijołek koordynatorka Mistrzów Kodowania firmy Samsung oraz Ryszard Szubartowski kierujący Ogólnopolską Akademią Programowania Stowarzyszenia TALENT.. Z kolei doświadczenia MAiC dotyczące promocji nauki programowania przedstawił Hubert Romaniec z Departamentu Społeczeństwa Informacyjnego.
Wnioski i opinie dotyczące nauki kodowania przedstawili również nauczyciele, którzy na co dzień uczą dzieci programowania. Profesor Maciej Sysło z Rady ds. Informatyzacji Edukacji MEN przedstawił propozycje mapy drogowej dla wdrażania propozycji zmian w kształceniu informatycznym.
Co warto zmienić
W drugiej części spotkania zwracano uwagę na konieczność zmian w myśleniu o nauce programowania w szkołach. Należy zacząć uwzględniać nieobecne do tej pory aspekty, takie jak rozwijanie kreatywności, wolnego myślenia oraz działania w zespole. Uczestnicy spotkania podkreślali, że naukę trzeba oprzeć na otwartych zasobach sieciowych, wskazywać oraz uczyć o najnowszych trendach i instrumentach programowania. Należy dać zarówno uczniom, ale przede wszystkim nauczycielom szansę na kreatywność oraz możliwość wykorzystania w nauce programowania różnorodnych platform internetowych. Zwracano też uwagę na praktycznie nieobecną w Polsce umiejętność korzystania z otwartych zasobów edukacyjnych, co jest istotnym czynnikiem hamującym rozwój.
Uczestnicy spotkania byli zgodni, że należy szerzej otworzyć myślenie o wsparciu cyfrowym całego procesu nauczania. Sprawnie wspierana informatycznie szkoła i edukacja to także dobry przykład dla uczniów, dla których właśnie szkoła jest pierwszą instytucją publiczną, z którą mają do czynienia.
Podsumowując dyskusję Lider Cyfryzacji Włodzimierz Marciński podkreślił, że zarówno wystąpienia, jak i dyskusja wskazały dobitnie jak ważnym i skomplikowanym tematem się zajęliśmy. Wyraził również zadowolenie z faktu, że wszystkich jednoczy cel, a różnica poglądów i podejścia do zagadnień wprowadzenia programowania jest naturalna. Najważniejsza jest chęć dzielenia się doświadczeniem. To dzięki tym doświadczeniom możemy zadbać o to, aby lekcje programowania nie były nudne i nie odstraszały uczniów.