Ministerstwo Cyfryzacji, Departament Koordynacji Funduszy Europejskich opublikował wersję „beta” standardy kompetencji cyfrowych, które będą wymagane w w działaniu 3.2 POPC nakierowanym na podniesienie umiejętności nauczycieli w zakresie nauki programowania w klasach 1-3.
Uwagi można kierować na adresy: mariusz.dabrowski@mc.gov.pl i malgorzata.bombinska@mc.gov.pl do piątku 5 sierpnia do godziny 12.
Termin zgłaszania uwag przez uczestników grupy roboczej dla III osi POPC minął w piątek 5 sierpnia o g.12.00
Materiał publikujemy w celach infiormacyjnych
Standard wymagań kompetencji cyfrowych osób objętych szkoleniem w ramach projektu
Niniejszy Standard opisuje minimalne, konieczne do osiągnięcia w wyniku realizacji projektu kompetencje w zakresie nauki oraz nauczania programowania oraz kompetencje dotyczące TIK. Niemniej jednak ze względu na główny cel interwencji uzyskiwane kompetencje z obszaru TIK powinny być kontekstowo powiązane bezpośrednio z nauką programowania, a ich zakres merytoryczny powinien wynikać ze specyfiki konkretnego projektu. Oprócz pracy w środowisku komputerowym z wykorzystaniem TIK istotne jest zintegrowanie jej z pracą poza tym środowiskiem w celu kompleksowego wykorzystania metod i narzędzi służących nauce programowania.
Cel długookresowy interwencji: zwiększenie kompetencji w zakresie nauczania programowania przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej oraz umiejętności programowania uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej, na terenie gmin wiejskich i wiejsko – miejskich.
Cel krótkookresowy interwencji: rozwijanie kompetencji nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej umożliwiających prowadzenie tzw. zajęć pozalekcyjnych[1] dla uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej, a dalszej perspektywie również do prowadzenia nauki programowania w ramach kształcenia zintegrowanego, co pozwoli na utrzymanie trwałości efektów interwencji.
Warunkiem dostępowym dla udziału w projekcie dla nauczyciela lub innej osoby dorosłej[2] jest posiadanie kompetencji podstawowych (A) określonych w katalogu stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszego Standardu.
W ramach podnoszenia kompetencji nauczycieli w uzupełnieniu szkoleń stacjonarnych prowadzonych indywidualnie lub w grupie nauczycieli obligatoryjne będą zajęcia praktyczne prowadzone wspólnie przez trenera i nauczyciela będące jednocześnie zajęciami szkoleniowymi dla uczniów (wymagany jest osobisty udział trenera w co najmniej 5 z 15 zajęciach praktycznych). Pozwoli to na uruchomienie zajęć z uczniami już na etapie szkolenia nauczycieli, a jednocześnie pozwoli na szkolenie nauczyciela w rzeczywistych warunkach prowadzenia lekcji.
Szkolenie stacjonarne indywidualne lub grupowe nauczyciela odbywa się w okresie nie dłuższym niż 4 tygodnie poprzedzające zajęcia szkoleniowe dla uczniów.
Nie określono ściśle minimalnego poziomu kompetencji, które powinien posiąść nauczyciel na tym etapie, pozostawiając wnioskodawcy dowolność co do ilości i częstotliwości zajęć, w ramach których ma to nastąpić (np. z uwagi na różne początkowe kompetencje nauczycieli). Niemniej jednak zakres szkolenia prowadzonego na tym etapie powinien prowadzić do osiągania przez nauczyciela kompetencji określonych w niniejszym Standardzie i wstępnego przygotowania nauczyciela do prowadzenia zajęć z uczniami w sposób pozwalający na nabycie przez uczniów kompetencji określonych w niniejszym Standardzie (vide nw. pkt 2 „Kompetencje przedmiotowe ucznia rozwijane w wyniku interwencji 3.2”)
Szkolenie nauczyciela i jednej grupy uczniów w ramach prowadzenia zajęć praktycznych (zajęć szkoleniowych) odbywa się w ramach 15 zajęć po 2 godziny lekcyjne każde. W ramach każdego kursu niezbędne będzie zorganizowanie co najmniej jednych zajęć poza głównym miejscem prowadzenia szkoleń (warunek ten ma na celu uatrakcyjnienie zajęć dla uczniów i promowanie nauki w miejscach związanych z tematyką zajęć).
Docelowo nauczyciel/ osoba dorosła ma posiadać funkcjonalną znajomość przynajmniej jednego wybranego edukacyjnego środowiska programistycznego. Znajomość tego środowiska pozwala na samodzielne zrealizowanie zakresu nauczania objętego scenariuszami lekcji, zgodnymi z niniejszym standardem. Docelową kompetencją dla ucznia jest umiejętność samodzielnego odwzorowania/powtórzenia poleceń nauczyciela przy użyciu ww. edukacyjnego środowiska programistycznego.
Zalecane warunki i sposób realizacji
Na tym etapie edukacyjnym uczniowie, niczym nieskrępowani, powinni poznawać nieformalne znaczenie wybranych pojęć związanych z informatyką, uczestnicząc w zajęciach, które mają pobudzić ich do kreatywnego działania i poszukiwania rozwiązań stawianych im zadań. Tymi pojęciami są m.in.: sekwencja zdarzeń, logiczny porządek zdarzeń, czynności i obiektów, polecenie, plan działania (algorytm). Te pojęcia informatyczne mogą być kształtowane również bez pomocy komputera. Jest to początek myślenia algorytmicznego, wspomagany wizualizacją działań algorytmicznych. Uczniowie stawiają pierwsze kroki
w programowaniu w środowisku wizualnego programowania. Posługują się również komputerem w korelacji z pozostałymi obszarami edukacji. Pomagają sobie w nauce czytania, pisania, rachowania i prezentacji pomysłów. Korzystają z oprogramowaniem, odpowiedniego do ich wieku, możliwości i zainteresowań, jak również ze wskazanych zasobów w Internecie. Pracują korzystając z pomocy nauczyciela oraz wspierając się nawzajem i wspólnie realizując swoje pomysły i projekty.
W ramach projektu obligatoryjne jest wykorzystanie komputerów albo tabletów do nauki programowania, natomiast zalecane jest korzystanie z dostępu do Internetu, o ile dostęp ten jest możliwy. Założeniem jest, aby na każdego ucznia przypadał 1 komputer albo tablet. Dopuszczalne jest rozwiązanie przewidujące 1 komputer albo tablet na 2 uczniów – o ile jest to uzasadnione koncepcją realizacji projektu oraz proponowanym sposobem prowadzenia zajęć odzwierciedlonym w scenariuszach zajęć.
Grupy mogą liczyć od 6 do 24 uczniów, przy czym grupy mniejsze niż 24 uczniów mogą być tworzone tylko w wyjątkowych przypadkach (np. brak chętnych, interwencja w szkole o niewielkiej ilości uczniów, tworzenie ostatniej w danej szkole grupy szkoleniowej itp.).
Najbardziej efektywny sposób prowadzenia zajęć na danym obszarze wnioskodawca przedstawi w ww. Koncepcji realizacji projektu stanowiącej element wniosku o dofinansowanie. Do decyzji wnioskodawcy jest czy będzie prowadził zajęcia osobno dla roczników 1,2, 3 klasy szkoły podstawowej czy też wspólnie, jakich użyje pomocy dydaktycznych, programów komputerowych, języka programowania, sprzętu (w tym w jakiej ilości przypadającej na ucznia), natomiast we wniosku musi dowieść zasadności przyjętych założeń z punktu widzenia efektywności nauczania.
Nauczyciel/osoba dorosła powinien umieć aranżować zajęcia programistyczne, podczas których możliwa będzie realizacja następujących punktów:
- Rozumienie i analiza problemów. Uczeń:
- Układa w logicznym porządku
- obrazki i teksty,
- polecenia (instrukcje) składające się codzienne czynności,
planuje w ten sposób późniejsze ich zakodowanie za pomocą komputera.
- Tworzy polecenia (sekwencję poleceń) dla określonego planu działania lub dla osiągnięcia celu. W szczególności wykonuje lub programuje te polecenia w aplikacji komputerowej.
- Programowanie i rozwiazywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
- Korzysta z przystosowanych do swoich możliwości i potrzeb aplikacji komputerowych, związanych z kształtowaniem podstawowych umiejętności: pisania, czytania, rachowania i prezentowania swoich pomysłów.
- Programuje wizualnie proste sytuacje/historyjki według pomysłów własnych i pomysłów opracowanych wspólnie z innymi uczniami.
- Steruje robotem lub inną istotą na ekranie komputera lub poza komputerem.
- Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi. Uczeń:
- Posługuje się komputerem w podstawowym zakresie korzystając z jego urządzeń wejścia/wyjścia.
- Korzysta z udostępnionych mu stron i zasobów internetowych, w tym m.in. z podręcznika elektronicznego.
- Kojarzy działanie komputera z działaniem odpowiedniego oprogramowania.
- Rozwijanie kompetencji społecznych. Uczeń:
- Podpatruje, jak pracują inni uczniowie, wymienia się z nimi pomysłami i swoimi doświadczeniami.
- Komunikuje się i współpracuje z innymi uczniami z wykorzystaniem technologii.
- Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa. Uczeń:
- Posługuje się technologią w sposób odpowiedzialny, z uwzględnieniem swojego zdrowia fizycznego i psychicznego.
- Zauważa pozytywne i uwzględnia negatywne zachowania innych osób (w tym uczniów) korzystających z technologii, w tym zwłaszcza w sieci Internet.
Kompetencje nauczyciela
Kompetencje przedmiotowe – rozwijane w wyniku interwencji 3.2
Nr | Kompetencja | Wiedza | Umiejętności | Postawy | UWAGI |
1. | Definiowanie problemu/ sytuacji problemowej dla ucznia lub we współpracy z uczniami
(indywidualnie lub w grupach) |
Nauczyciel/ osoba dorosła zna metody definiowania/ konstruowania oraz przedstawiania problemu, w tym z uwzględnieniem konkretnego* edukacyjnego środowiska programistycznego.
|
Nauczyciel/ osoba dorosła posiada:
· umiejętność zdefiniowania problemu/ sytuacji problemowej. · umiejętność przedstawienia problemu/sytuacji uczniom. · umiejętność dostosowania problemu/sytuacji do potrzeb, oczekiwań oraz możliwości grupy docelowej uczniów oraz przestrzeni edukacyjnej w której realizowane są zajęcia. · umiejętność naprowadzania/ moderowania pracy uczniów na samodzielne postawienie/zdefiniowanie problemu/sytuacji. · dostosować zdefiniowany problem do wykorzystywanego edukacyjnego środowiska programistycznego* |
Nauczyciel/ osoba dorosła potrafi:
· zdefiniować/ postawić problem/ sytuację problemową stosownie do potrzeb, oczekiwań, możliwości grupy docelowej uczniów. · zmotywować uczniów oraz moderować ich pracę aby zdefiniowali/postawili problem/ sytuację problemową adekwatnie do swoich potrzeb oraz możliwości.
|
Moderowanie sposobu wykonania zadań powinno przebiegać w sposób
nienarzucający sposobu wykonania zadań i bez pokazywania gotowych rozwiązań.
*Część problemów / sytuacji problemowych powinna być rozwiązywana poza edukacyjnym środowiskiem programistycznym (np. w postaci zadania polegającego na sterowaniu uczniem udającym robota). Część z nich następnie może być przeniesiona do środowiska programistycznego (i polegać np. na sterowaniu duszkiem na ekranie komputera lub prawdziwym robotem). Inne mogą od razu być realizowane z uwzględnieniem konkretnego środowiska programistycznego. |
2. | Analiza problemu/ sytuacji problemowej | Nauczyciel/ osoba dorosła zna metody oraz zasady prowadzenia analizy problemu/ sytuacji. | Nauczyciel/ osoba dorosła posiada:
· umiejętność aktywnego prowadzenia analizy problemu/ sytuacji. · umiejętność moderacji, zadawania pytań naprowadzających uczniów na skuteczne rozwiązanie postawionego problemu/sytuacji.
|
Nauczyciel/ osoba dorosła potrafi dokonać analizy problemu/ sytuacji problemowej.
Nauczyciel/osoba dorosła potrafi moderować pracę uczniów aby stopniowo naprowadzić ich na skuteczne rozwiązanie problemu/ sytuacji problemowej. |
Stawianie pytań „krok po kroku” naprowadzających ucznia stopniowo na rozwiązanie problemu (intensyfikacja stopnia trudności/ szczegółowości pytań). |
3. | Szukanie różnych dróg rozwiązań/ problemu/ sytuacji problemowej | Nauczyciel/osoba dorosła zna metody rozwiązania problemu/ sytuacji problemowej.
Nauczyciel/osoba dorosła ma podstawową wiedzę na temat umiejętności coachingowych. |
Nauczyciel/osoba dorosła posiada umiejętność aktywnej moderacji pracy uczniów (naprowadzania uczniów) na analizę różnych dróg rozwiązania problemu/ sytuacji problemowej, także z uwzględnieniem specyfiki stosowanego na zajęciach edukacyjnego środowiska programistycznego. | Nauczyciel/osoba dorosła jest otwarty/a na potrzeby oraz możliwości uczniów, potrafi w sposób aktywny wesprzeć uczniów w identyfikacji i ocenie różnych dróg rozwiązania problemu/ sytuacji problemowej.
|
|
4. | Wybór najefektywniejszej (np. najszybszej, najkrótszej) drogi rozwiązania problemu/sytuacji problemowej. | Nauczyciel/ osoba dorosła zna metody analizy oraz porównywania
dostępnych możliwości rozwiązania problemu/ sytuacji problemowej.
Nauczyciel/ osoba dorosła zna zasady konstruowania kryteriów oceny oraz wskaźników weryfikacji dostępnych rozwiązań problemu/ sytuacji problemowej. |
Nauczyciel/ osoba dorosła posiada :
· umiejętność aktywnej moderacji pracy uczniów prowadzącej do analizy oraz porównania dostępnych możliwości rozwiązania problemu/ sytuacji problemowej. · umiejętność aktywnej moderacji pracy uczniów prowadząca do skonstruowania kryteriów oceny oraz wskaźników weryfikacji dostępnych rozwiązań problemu/sytuacji problemowej. |
Nauczyciel/ osoba dorosła potrafi w sposób aktywny wesprzeć uczniów w procesie wyboru najefektywniejszej drogi rozwiązania problemu/ sytuacji problemowej oraz skutecznej i celowej argumentacji wyboru w sposób dostosowany do wieku i możliwości uczniów.
|
|
5. | Opracowanie zbioru instrukcji/ planu działania (algorytmu) prowadzących do rozwiązania problemu/ sytuacji problemowej*. | Nauczyciel/ osoba dorosła zna zasady budowania zbiorów instrukcji oraz algorytmów poza edukacyjnym środowiskiem programistycznym oraz jego wykorzystaniem.
|
Nauczyciel/ osoba dorosła posiada:
· umiejętność budowania zbiorów instrukcji oraz planów działania (algorytmów) poza edukacyjnym środowiskiem programistycznym oraz z jego wykorzystaniem. · umiejętność aktywnej moderacji pracy uczniów w czasie budowania zbiorów instrukcji / planu działa (algorytmu) poza edukacyjnym środowiskiem programistycznym oraz z jego wykorzystaniem. |
Nauczyciel/ osoba dorosła potrafi wesprzeć ucznia w skutecznym budowaniu zbioru instrukcji/ planu działania (algorytmu) poza edukacyjnym środowiskiem programistycznym oraz z jego wykorzystaniem. | * Część problemów / sytuacji problemowych może polegać np. na opracowaniu zbioru instrukcji pozwalających na sterowanie uczniem – robotem, a następnie ułożeniu z ich pomocą planu działania (algorytmu) by uczeń-robot wykonał określone zadanie. Inne mogą polegać na wykorzystaniu narzuconego, zamkniętego zbioru instrukcji (np. dostępnego w wybranym edukacyjnym środowisku programistycznym) do ułożenia odpowiedniego planu działania (algorytmu) prowadzącego do rozwiązania.
Wykorzystanie instrukcji iteracyjnych (m.in. w celu skrócenia zapisu planu działania (algorytmu)) oraz instrukcji warunkowych. |
6. | Testowanie poza edukacyjnym środowiskiem programistycznym oraz z jego wykorzystaniem. | Nauczyciel/ osoba dorosła zna techniki i metody testowania algorytmów poza edukacyjnym środowiskiem programistycznym oraz z jego wykorzystaniem. | Nauczyciel/ osoba dorosła posiada:
· umiejętność testowania opracowanego planu działania (algorytmu) poza edukacyjnym środowiskiem programistycznym oraz z jego wykorzystaniem. · umiejętność aktywnej moderacji, wspierania uczniów w testowaniu opracowanego planu działania (algorytmu) poza edukacyjnym środowiskiem programistycznym oraz z jego wykorzystaniem. |
Nauczyciel/ osoba dorosła potrafi aktywnie wspierać ucznia w prowadzeniu testów algorytmu poza edukacyjnym środowiskiem programistycznym oraz z jego wykorzystaniem w sposób dostosowany do wieku i możliwości uczniów. | |
7. | Prezentacja projektu/ rozwiązania problemu sytuacji | Nauczyciel/ osoba dorosła zna techniki opracowywania oraz prowadzenia prezentacji projektu. | Nauczyciel/ osoba dorosła posiada:
· umiejętność tworzenia prezentacji projektu. · umiejętność aktywnej moderacji pracy uczniów podczas tworzenia prezentacji projektów. |
Nauczyciel/ osoba dorosła aktywnie wspiera uczniów realizacji oraz procesie prowadzenia prezentacji projektu w sposób adekwatny do wieku i możliwości uczniów. |
- Kompetencje przedmiotowe ucznia rozwijane w wyniku interwencji 3.2
Nr | Kompetencja | Wiedza | Umiejętności | Postawy | UWAGI |
1. | Definiowanie problemu / sytuacji problemowej samodzielnie lub w grupie.
|
Uczeń poznaje metody formułowania problemu/ sytuacji problemowej. | Uczeń nabywa umiejętność formułowania problemu/ sytuacji problemowej adekwatnie do celu zajęć określonego przez nauczyciela, własnych możliwości i potrzeb oraz wykorzystywanego ewentualnie edukacyjnego środowiska programistycznego.
|
Uczeń potrafi opisać problem/ sytuację problemową stosownie do swoich potrzeb, oczekiwań, możliwości.
|
|
2. | Analiza problemu/ sytuacji problemowej | Uczeń poznaje metody oraz zasad prowadzenia analizy problemu/sytuacji problemowej. | Uczeń nabywa umiejętność analizy problemu/ sytuacji problemowej, także pod kątem stosowanego na zajęciach edukacyjnego środowiska programistycznego, w celu znalezienia rozwiązania.
|
Uczeń potrafi dokonać analizy problemu/ sytuacji problemowej.
Uczeń potrafi trafnie zadawać pytania związane danym problemem / sytuacją problemową oraz udzielać na nie odpowiedzi, by w efekcie dokonać analizy w celu znalezienia rozwiązania. |
|
3. | Szukanie różnych dróg rozwiązań/ problemu/ sytuacji problemowej | Uczeń poznaje metody rozwiązania problemu/ sytuacji problemowej.
|
Uczeń nabywa umiejętność analizy różnych dróg rozwiązywania problemów/ sytuacji problemowych poprzez określanie oraz analizę dróg, metod, sposobów ich rozwiązania, także z uwzględnieniem specyfiki stosowanego na zajęciach edukacyjnego środowiska programistycznego.
|
Uczeń potrafi znaleźć/ określić różne drogi rozwiązania problemu/ sytuacji problemowej poprzez aktywny, otwarty sposób szukania rozwiązania oraz stawiania celowych pytań. | |
4. | Wybór najefektywniejszej (np. najszybszej, najkrótszej) drogi rozwiązania problemu/sytuacji problemowej | Uczeń poznaje metody analizy oraz porównywania dostępnych możliwości rozwiązywania problemu/ sytuacji problemowej.
Uczeń poznaje zasady konstruowania kryteriów oceny oraz wskaźników weryfikacji dostępnych rozwiązań problemu/ sytuacji problemowej. |
Uczeń nabywa umiejętność
analizy oraz porównania dostępnych możliwości rozwiązania problemu/ sytuacji problemowej oraz argumentacji swojego wyboru.
Uczeń nabywa umiejętność konstruowania kryteriów oceny oraz wskaźników weryfikacji dostępnych rozwiązań problemu/sytuacji problemowej oraz argumentacji swojego wyboru. |
Uczeń potrafi wybrać najefektywniejszą drogę rozwiązania problemu/ sytuacji problemowej oraz uargumentować swój wybór. | |
5. | Opracowanie zbioru instrukcji/ planu działania (algorytmu) prowadzących do rozwiązania problemu/ sytuacji problemowej. | Uczeń poznaje
zasady budowania zbiorów instrukcji oraz planów działania (algorytmów) poza edukacyjnym środowiskiem programistycznym, oraz z jego wykorzystaniem. |
Uczeń nabywa umiejętność
budowania zbiorów instrukcji oraz planów działania (algorytmów) poza środowiskiem informatycznym oraz z jego wykorzystaniem. |
Uczeń potrafi zbudować zbiór instrukcji/ plan działania (algorytmu) poza środowiskiem informatycznym oraz z jego wykorzystaniem, pozwalający na rozwiązanie problemu/ sytuacji problemowej. | |
6. | Testowanie opracowanego planu działania (algorytmu) poza edukacyjnym środowiskiem programistycznym oraz z jego wykorzystaniem. | Uczeń poznaje techniki i metody testowania opracowanego planu działania (algorytmu) poza edukacyjnym środowiskiem programistycznym oraz z jego wykorzystaniem. | Uczeń nabywa umiejętność
przeprowadzenia testów opracowanych planów działania (algorytmów) poza edukacyjnym środowiskiem programistycznym oraz z jego wykorzystaniem. |
Uczeń potrafi testować działanie opracowanego planu działania (algorytmu) poza edukacyjnym środowiskiem programistycznym oraz z jego wykorzystaniem. | |
7. | Prezentacja rozwiązania problemu/ sytuacji problemowej. | Uczeń poznaje techniki opracowywania oraz prowadzenia prezentacji przygotowanego przez siebie rozwiązania danego problemu/ sytuacji problemowej. | Uczeń nabywa umiejętność
tworzenia oraz prowadzenia prezentacji przygotowanego przez siebie rozwiązania danego problemu/sytuacji problemowej.
|
Uczeń potrafi przygotować się do prezentacji oraz zaprezentować efekty realizacji rozwiązania danego problemu/ sytuacji problemowej.
|
Podstawowe kompetencje TIK nauczycieli/osób dorosłych rozwijane w wyniku interwencji 3.2. Kompetencje te powinny być kontekstowo powiązane bezpośrednio z celem interwencji, tj. nauką programowania, a ich zakres merytoryczny powinien wynikać ze specyfiki konkretnego projektu. Oprócz pracy w środowisku komputerowym z wykorzystaniem TIK istotne jest zintegrowanie jej z pracą poza tym środowiskiem w celu kompleksowego wykorzystania metod i narzędzi służących nauce programowania.
Podstawowe kompetencje technologiczne/techniczne | Uwagi/objaśnień w zw. z warsztatami | |||
Wiedza | Umiejętności | Postawy | ||
Wykorzystanie komputerów/ urządzeń mobilnych/ edukacyjnych środowisk programistycznych
|
Nauczyciel/ osoba dorosła zna różne typy, modele komputerów, różne typy, modele urządzeń mobilnych, typy edukacyjnych środowisk programistycznych oraz typy aplikacji mobilnych.
|
Nauczyciel/osoba dorosła umie obsługiwać: wybrany typ/model komputera, wybrany typ/model urządzenia mobilnego, wybrane aplikacje/programy służące edukacji programistycznej, różnego typu aplikacje mobilne. | Nauczyciel/osoba dorosła wie kiedy, w jakich sytuacjach świadomie wykorzystać komputer w celu podniesienia jakości dydaktycznej zajęć oraz
wie kiedy, w jakich sytuacjach wykorzystać urządzenie mobilne w celu podniesienia jakości dydaktycznej zajęć. Nauczyciel/osoba dorosła wie w jakich sytuacjach dydaktycznych użyć, konkretnego aplikacji/programu edukacyjnego w celu podniesienia jakości dydaktycznej zajęć. Nauczyciel/osoba dorosła wie kiedy oraz w jakich sytuacjach dydaktycznych użyć, konkretnej aplikacji mobilnej w celu podniesienia jakości dydaktycznej zajęć. |
Programy komercyjne/programy na otwartych licencjach. |
Biegłość poruszania się w sieci | Nauczyciel/osoba dorosła zna różne możliwości korzystania z sieci adekwatnie do sytuacji. | Nauczyciel/osoba dorosła umie skorzystać z sieci na różne sposoby. (np. Podpiąć się do lokalnej sieci wi-fi, skorzystać z Internetu LTE ect) | Nauczyciel/osoba dorosła wie kiedy oraz w jakich sytuacjach dydaktycznych wykorzystać którą możliwość podłączenia do sieci.
Np. W klasie optymalniejsze będzie wi-fi, na lekcji w parku Internet mobilny. |
|
Podstawowe kompetencje metodyczne | ||||
Wiedza | Umiejętności | Postawy | Uwagi/Objaśnienia | |
Znajomość potrzeb oraz możliwości współczesnego ucznia w kontekście wykorzystania nowych technologii w edukacji. | Nauczyciel/osoba dorosła posiada wiedzę na temat potrzeb oraz możliwości współczesnego ucznia (z uwzględnieniem poziomu edukacyjnego) niezbędną do zaprojektowania oraz przeprowadzenia zajęć z wykorzystaniem nowych technologii. | Nauczyciel/osoba dorosła posiada umiejętność projektowania oraz prowadzenia zajęć z wykorzystaniem nowych technologii z wykorzystaniem wiedzy na temat współczesnego ucznia. | Nauczyciel/osoba dorosła wie jak wykorzystać potrzeby oraz możliwości współczesnego ucznia w procesach dydaktycznych realizowanych z wykorzystaniem nowych technologii.
|
W tym analiza stylów uczenia się uczniów w kontekście wykorzystania nowych technologii ( indywidualizacja, personalizacja np. indywidualni.pl). |
Projektowanie,
realizacja, ewaluacja lekcji/ zajęć z wykorzystaniem nowych technologii. |
Nauczyciel/osoba dorosła zna zasady projektowania, realizacji, ewaluacji lekcji/ zajęć z wykorzystaniem nowych technologii. | Nauczyciel/osoba dorosła umie zaprojektować, zrealizować, zewaluować lekcję z wykorzystaniem nowych technologii. | Nauczyciel/osoba dorosła wie kiedy, dlaczego i w jakim zakresie wykorzystywać nowe technologie na lekcji/ zajęciach tradycyjnych. | |
Znajomość przedmiotowych elektronicznych zasobów edukacyjnych.
|
Nauczyciel/osoba dorosła zna różne typy przedmiotowych elektronicznych zasobów edukacyjnych. Np. cyfrowe podręczniki, e-testy, e-zasoby kultury, e-eksperymenty ect. | Nauczyciel/osoba dorosła umie aktywnie korzystać z różnych typów przedmiotowych, elektronicznych zasobów edukacyjnych. Np. cyfrowe podręczniki, e-testy, e-zasoby kultury ect.
|
Nauczyciel/osoba dorosła wie w jakich sytuacjach dydaktycznych wykorzystać odpowiednie przedmiotowe elektroniczne zasoby edukacyjne, aby zoptymalizować jakość, efektywność zajęć. | Zarówno zasoby na otwartej licencji jaki i komercyjne.
|
Wykorzystanie elektronicznych zasobów edukacyjnych w kontekście celów dydaktycznych- edukacja wczesnoszkolna oraz zakresu merytorycznego zajęć dot. nauki programowania.
|
Nauczyciel/osoba dorosła zna możliwości wykorzystania przedmiotowych elektronicznych zasobów edukacyjnych w kontekście celów dydaktycznych –edukacja wczesnoszkolna oraz zakresu merytorycznego zajęć dot. nauki programowania. | Nauczyciel/osoba dorosła umie wykorzystać przedmiotowe elektroniczne zasoby edukacyjne w kontekście celów dydaktycznych, grupy docelowej oraz merytoryki przedmiotu.
|
Nauczyciel/osoba dorosła wie w jakich sytuacjach dydaktycznych wykorzystać które przedmiotowe elektroniczne zasoby edukacyjne, w kontekście celów dydaktycznych, grupy docelowej oraz merytoryki przedmiotu. | Np., Wie jakie oprogramowanie, aplikacje, czy konkretne zasoby są adekwatne do wieku ucznia, wie gdzie ich szukać zarówno wśród zasobów otwartych jak i komercyjnych. Znając to portfolio dostępnych zasobów potrafi dostosować je do potrzeb uczniów .Nauczyciel/osoba dorosła wie ile czasu jego uczniowie są w stanie np. pracować w określony sposób, w jakich warunkach pracują maksymalnie w jakich okolicznościach, ile czasu z jaki zasobem. Kiedy pracują aktywnie , kiedy pasywnie. Nie ma tu jakichś określonych zasad typu pracuj 15 minut z tabletem , 10 z komputerem w taki , a taki sposób. Zawsze jest to sytuacja indywidualna. |
Projektowanie
własnych materiałów edukacyjnych dla celów projektu. |
Nauczyciel/osoba dorosła zna zasady (metodyczne i technologiczne) projektowania własnych materiałów edukacyjnych. | Nauczyciel/osoba dorosła umie zaprojektować własne edukacyjne materiały przedmiotowe adekwatnie do celu lekcji/zajęć. | Nauczyciel/osoba dorosła wie w jakich sytuacjach i dlaczego warto projektować własne materiały przedmiotowe. | Minimum to prezentacje, quizy, proste ćwiczenia interaktywne. Max w zasadzie trudno określić |
Wykorzystanie współczesnych metod prowadzania lekcji/ zajęć z wykorzystaniem nowych technologii/ zajęć dotyczących nauki programowania. | Nauczyciel/osoba dorosła zna współczesne metody dydaktyczne (np. WebQuest, Gamifikacja, Metoda Projektów, Odwrócona klasa) oraz możliwości ich zastosowania na zajęciach z wykorzystaniem nowych technologii. | Nauczyciel/osoba dorosła umie wykorzystać współczesne metody dydaktyczne, w szczególności Metodę Projektów lub inne jak np. WebQuest, Gamifikacja, Odwrócona klasa, na zajęciach z zastosowaniem nowych technologii. | Nauczyciel/osoba dorosła wie w jakich sytuacjach i dlaczego warto wykorzystywać na zajęciach przedmiotowych współczesne metody dydaktyczne w połączeniu z nowymi technologiami. |
Dodatkowe kompetencje do osiągnięcia w przypadku przewidzenia w projekcie wykorzystania nw. Urządzeń peryferyjnych/ wspomagających pracę ucznia. | ||||
Wykorzystanie urządzeń
Peryferyjnych/ wspomagających pracę ucznia
|
Nauczyciel/osoba dorosła zna różne typy, urządzeń peryferyjnych/ wspomagających pracę ucznia. | Nauczyciel/osoba dorosła umie obsługiwać wybrane urządzenia peryferyjne/ wspomagające pracę ucznia. | Nauczyciel/osoba dorosła wie kiedy oraz w jakich sytuacjach dydaktycznych wykorzystać które z urządzań peryferyjnych/ wspomagających pracę ucznia w celu podniesienia jakości dydaktycznej zajęć. | O ile jest to konieczne dla realizacji celu projektu mogą to być np. drukarki 3D, roboty, czujniki, urządzenia pomiarowe, systemy głosowań, kamery. |
Załącznik nr 1 do Standardu
Poniższy standard wymagań został przygotowany na podstawie analizy dotychczasowych ram kompetencji cyfrowych, przeprowadzonej
w ramach unijnego projektu DIGCOMP, która umożliwiła przygotowanie ramy kompetencji informatycznych i informacyjnych (Digital Competence Framework). Rama ta obejmuje 5 obszarów i 21 kompetencji, wskazanych w nw. tabeli.
Obszar | Nazwa kompetencji |
Informacja | 1.1 Przeglądanie, szukanie i filtrowanie informacji
1.2 Ocena informacji 1.3 Przechowywanie i wyszukiwanie informacji |
Komunikacja | 2.1 Komunikacja z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych i aplikacji
2.2 Dzielenie się informacjami i zasobami 2.3 Aktywność obywatelska online 2.4 Współpraca z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych 2.5 Netykieta 2.6 Zarządzanie tożsamością cyfrową |
Tworzenie treści | 3.1 Tworzenie treści
3.2 Integracja i przetwarzanie treści 3.3 Przestrzeganie prawa autorskiego i licencji 3.4 Programowanie |
Bezpieczeństwo | 4.1 Narzędzia służące ochronie
4.2 Ochrona danych osobowych 4.3 Ochrona zdrowia fizycznego i psychicznego przed zagrożeniami wynikającymi z korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych 4.4 Ochrona środowiska |
Rozwiązywanie problemów | 5.1 Rozwiązywanie problemów technicznych
5.2 Rozpoznawanie potrzeb i narzędzi niezbędnych do rozwiązywania problemów 5.3 Innowacyjność i twórcze wykorzystywanie technologii 5.4 Rozpoznawanie braków w zakresie kompetencji cyfrowych |
Obszar | INFORMACJA | |||||
Nazwa
kompetencji i jej opis |
1.1 Przeglądanie, szukanie i filtrowanie informacji
Identyfikacja, lokalizacja, wyszukiwania, zapisywanie, organizacja informacji cyfrowej- w zależności od istotności i potrzeb |
|||||
Poziom
znajomości |
Podstawowy (A) | Średniozaawansowany (B) | Zaawansowany (C) | |||
Umie wyszukiwać informacje online, korzystając z wyszukiwarek internetowych, wie, że różne wyszukiwarki mogą generować różne wyniki.
|
Umie przeglądać informacje w Internecie i wyszukiwać informacje online, umie wyrazić swoje potrzeby informacyjne, umie selekcjonować właściwe informacje pośród wyników wyszukiwania. |
Umie korzystać z szerokiego zakresu strategii podczas przeglądania i wyszukiwania informacji online, umie selekcjonować i śledzić otrzymywane informacje, wie kogo obserwować w elektronicznych platformach wymiany informacji (na przykład na mikroblogach). |
||||
Nazwa
kompetencji i jej opis |
1.2 Ocena informacji
Gromadzenie, przetwarzanie, rozumienie i krytyczna ocena informacji |
|||||
Poziom
znajomości |
Podstawowy (A) | Średniozaawansowany (B) | Zaawansowany (C) | |||
Wie, że nie wszystkie informacje w Internecie są wiarygodne.
|
Umie porównać różne źródła informacji.
|
Jest krytyczny wobec informacji, umie sprawdzić i ocenić jej ważność i wiarygodność. |
||||
Nazwa
kompetencji i jej opis |
1.3 Przechowywanie i wyszukiwanie informacji
Zapisywanie i przechowywanie informacji w celu łatwiejszego wyszukiwania |
|||||
Poziom
znajomości |
Podstawowy (A) | Średniozaawansowany (B) | Zaawansowany (C) | |||
Wie, jak zapisać pliki i treści (na przykład teksty, zdjęcia, muzykę, pliki wideo i strony internetowe). Wie, jak wrócić do zapisanych plików i treści. |
Wie, jak zapisać, przechowywać i tagować pliki, treści i informacje, ma swoje strategie przechowywania plików i treści. Wie, jak organizować zapisane pliki i treści oraz jak nimi zarządzać. |
Umie stosować różne metody i narzędzia organizowania plików, treści i informacji, umie zastosować strategie pobierania treści, które zostały zapisane również przez inne osoby.
|
||||
Obszar | KOMUNIKACJA | ||||
Nazwa
kompetencji i jej opis |
2.1 Komunikacja z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych i aplikacji
Interakcja przez różne aplikacje i urządzenia cyfrowe, rozumienie jak przebiega komunikacja w środowisku cyfrowym, umiejętność wyboru właściwych narzędzi komunikacji elektronicznej, poruszanie się między różnymi formatami komunikacji elektronicznej, dostosowywanie strategii komunikacji do potrzeb odbiorców.
|
||||
Poziom
znajomości |
Podstawowy (A) | Średniozaawansowany (B) | Zaawansowany (C) | ||
Umie kontaktować się z innymi osobami za pośrednictwem narzędzi komunikacji elektronicznej (telefony komórkowe, VoIP, czat, poczta elektroniczna).
|
Umie korzystać z kilku narzędzi komunikacji elektronicznej, aby kontaktować się z innymi osobami, stosując bardziej zaawansowane funkcje tych narzędzi.
|
Angażuje się w korzystanie z szerokiego zakresu narzędzi komunikacji elektronicznej (poczta elektroniczna, czat, blogi, mikroblogi, komunikatory), umie zastosować narzędzia komunikacji elektronicznej, dostosowując je do celu działania, umie dostosować narzędzia komunikacji do potrzeb odbiorców, umie odbierać różne rodzaje komunikatów. |
|||
Nazwa
kompetencji i jej opis |
2.2 Dzielenie się informacjami i zasobami
Dzielenie się z innymi informacjami i zasobami, aktywna postawa wobec dzielenia się wiedzą, materiałami, zasobami i występowania jako pośrednik, umiejętność cytowania i włączania nowych informacji do posiadanego zasobu wiedzy.
|
||||
Poziom
znajomości |
Podstawowy (A) | Średniozaawansowany (B) | Zaawansowany (C) | ||
Umie dzielić się plikami i treściami z innymi osobami za pośrednictwem prostych narzędzi (poczta elektroniczna, przesyłanie załączników). |
Umie uczestniczyć w networkingu i komunikacji sieciowej, przekazując wiedzę, treści i informacje.
|
Umie aktywnie dzielić się informacją, treściami i zasobami z innymi osobami w komunikacji sieciowej, pracy zdalnej i na platformach dedykowanych współpracy online. |
|||
Nazwa
kompetencji i jej opis |
2.3 Aktywność obywatelska online
Uczestniczenie w życiu obywatelskim przez zaangażowanie online, poszukiwanie okoliczności sprzyjających rozwijaniu i wzmacnianiu kompetencji cyfrowych, świadomość możliwości wykorzystania technologii do aktywności obywatelskiej.
|
||||
Poziom
znajomości
|
Podstawowy (A) | Średniozaawansowany (B) | Zaawansowany (C) | ||
Wie, że można wykorzystywać TIK w dostępie do usług publicznych, i z niektórych pasywnie korzysta. |
Aktywnie korzysta z podstawowych funkcjonalności usług online (urząd, szpital, bankowość, usługi e-governance). |
Aktywnie uczestniczy w przestrzeniach online, wie, jak się zaangażować w działalność obywatelską online, umie korzystać z wielu różnych serwisów. |
|||
Nazwa
kompetencji i jej opis |
2.4 Współpraca z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych
Wykorzystanie TIK i mediów do pracy zespołowej, wspólnego tworzenia wiedzy, treści i zasobów.
|
||||
Poziom
znajomości |
Podstawowy (A) | Średniozaawansowany (B) | Zaawansowany (C) | ||
Umie współpracować z innymi osobami, korzystając z ograniczonych możliwości TIK (na przykład poczta elektroniczna).
|
Umie tworzyć i zmieniać wyniki pracy zespołowej, korzystając z prostych narzędzi pracy online.
|
Często korzysta z narzędzi współpracy cyfrowej, czuje się pewnie w tym obszarze, wspierając w ten sposób wspólny proces tworzenia zasobów, treści i wiedzy.
|
|||
Nazwa
kompetencji i jej opis
|
2.5 Netykieta
Świadomość i znajomość norm obowiązujących w interakcjach online, świadomość różnic kulturowych, umiejętność ochrony siebie i innych osób przed zagrożeniami mogącymi wynikać z komunikacji w sieci, umiejętność wypracowania strategii radzenia sobie z niewłaściwymi zachowaniami w komunikacji online.
|
||||
Poziom
znajomości |
Podstawowy (A) | Średniozaawansowany (B) | Zaawansowany (C) | ||
Zna podstawowe normy obowiązujące w kontaktach z innymi online. |
Zna zasady netykiety i umie je zastosować we własnych zachowaniach. |
Umie zastosować różne aspekty netykiety w rozmaitych przestrzeniach komunikacyjnych online, ma wypracowane strategie radzenia sobie z niewłaściwymi zachowaniami w komunikacji online. |
|||
Nazwa
kompetencji i jej opis
|
2.6 Zarządzanie tożsamością cyfrową
Tworzenie i kształtowanie tożsamości cyfrowej (jednej lub kilku) oraz zarządzania nią, umiejętność ochrony własnej reputacji, umiejętność zarządzania danymi dostępnymi przez różne konta i aplikacje.
|
||||
Poziom
znajomości |
Podstawowy (A) | Średniozaawansowany (B) | Zaawansowany (C) | ||
Wie, jakie są zalety i zagrożenia związane z tożsamością cyfrową. |
Umie kształtować własną tożsamość wirtualną i śledzić swoje ślady w sieci. |
Umie zarządzać kilkoma tożsamościami wirtualnymi w zależności od okoliczności i celu, umie śledzić informacje online pochodzące z różnych serwisów, jakie powstają podczas interakcji z innymi osobami, wie jak dbać o swój wizerunek w sieci. |
|||
Obszar | TWORZENIE TREŚCI | ||||
Nazwa
kompetencji i jej opis |
3.1 Tworzenie treści
Tworzenie treści w różnych formatach, w tym multimedialnych, edytowanie
|
||||
Poziom
znajomości |
Podstawowy (A) | Średniozaawansowany (B) | Zaawansowany (C) | ||
Umie tworzyć proste treści cyfrowe (na przykład tekst, tabela, obrazy, nagrania audio).
|
Umie tworzyć treści cyfrowe w różnych formatach, w tym multimedialne (na przykład tekst, tabela, obrazy, nagrania audio).
|
Umie tworzyć treści cyfrowe w różnych formatach, na różnych platformach i w różnych środowiskach, umie wykorzystać różnorodne narzędzia cyfrowe, aby tworzyć oryginalne treści cyfrowe.
|
|||
Nazwa
kompetencji i jej opis |
3.2 Integracja i przetwarzanie treści
Zmienianie, przewarzanie i łączenie istniejących treści w celu stworzenia nowego, oryginalnego i relewantnego przekazu.
|
||||
Poziom
znajomości |
Podstawowy (A) | Średniozaawansowany (B) | Zaawansowany (C) | ||
Umie wprowadzać podstawowe zmiany do treści stworzonych przez innych.
|
Umie edytować, przetwarzać i modyfikować treści stworzone przez siebie lub przez innych.
|
Umie łączyć istniejące treści, aby tworzyć nowe przekazy.
|
|||
Nazwa
kompetencji i jej opis |
3.3 Przestrzeganie prawa autorskiego i licencji
Rozumienie, jakie jest zastosowanie prawa autorskiego i licencji do informacji i treści.
|
||||
Poziom
znajomości |
Podstawowy (A) | Średniozaawansowany (B) | Zaawansowany (C) | ||
Wie, że jakaś część treści, z których korzysta, może być objęta prawem autorskim.
|
Posiada podstawową wiedzę na temat praw autorskich i własności intelektualnej, umie zastosować wybrane licencje do tworzonych treści.
|
Wie, w jaki sposób różne rodzaje licencji wpływają na informacje i zasoby, których używa i które tworzy.
|
|||
Nazwa
kompetencji i jej opis |
3.4 Programowanie
Wprowadzanie ustawień, programowanie zmian, programowanie aplikacji, tworzenie oprogramowania, programowanie urządzeń, rozumienie zasad programowania, rozumienie, co kryje się pod pojęciem programowania.
|
||||
Poziom
znajomości |
Podstawowy (A) | Średniozaawansowany (B) | Zaawansowany (C) | ||
Umie zmieniać proste funkcje oprogramowania i aplikacji (ustawieniapodstawowe |
Umie wprowadzić pewne zmiany do oprogramowania i aplikacji (ustawieniazaawansowane, podstawowe zmiany w programach).
|
Umie wprowadzać zmiany w (otwartym) oprogramowaniu, zmieniać, modyfikować,
pisać kod źródłowy, umie kodować
|
|||
Obszar | BEZPIECZEŃSYTWO | ||||
Nazwa
kompetencji i jej opis |
4.1 Narzędzia służące ochronie
Ochrona własnych urządzeń, świadomość zagrożeń i niebezpieczeństw online, znajomość ustawień bezpieczeństwa.
|
||||
Poziom
znajomości |
Podstawowy (A) | Średniozaawansowany (B) | Zaawansowany (C) | ||
Umie wdrożyć podstawowe czynności, aby chronić swoje urządzenie (na przykład używać oprogramowania antywirusowego, stosować hasła).
|
Wie, jak chronić swoje urządzenia cyfrowe, rozwija znane sposoby dbania o bezpieczeństwo.
|
Często rozwija znane sposoby dbania o bezpieczeństwo, umie się zachować, gdy urządzenie jest w jakiś sposób zagrożone.
|
|||
Nazwa
kompetencji i jej opis |
4.2 Ochrona danych osobowych
Rozumienie warunków świadczenia usług, aktywna ochrona danych osobowych, szanowanie danych osobowych innych osób, ochrona przed oszustwami, zagrożeniami i przemocą online.
|
||||
Poziom
znajomości |
Podstawowy (A) | Średniozaawansowany (B) | Zaawansowany (C) | ||
Wie, że może dzielić się tylko pewnymi informacjami osobowymi (swoimi lub innych osób) w środowisku sieciowym.
|
Umie zadbać o ochronę swoją i innych osób, rozumie ogólne zasady ochrony danych osobowych i ma podstawowe rozeznanie, w jaki sposób dane są zbierane i wykorzystywane.
|
Często zmienia domyślne ustawienia prywatności online, aby podnieść poziom ochrony, ma szeroką wiedzę i odpowiednie zrozumienie spraw związanych z prywatnością w sieci, wie, jak jego dane są gromadzone i wykorzystywane.
|
|||
Nazwa
kompetencji i jej opis |
4.3 Ochrona zdrowia fizycznego i psychicznego przed zagrożeniami wynikającymi z korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych
Unikanie zagrożeń zdrowia wynikających z korzystania z TIK – w wymiarze zdrowia zarówno fizycznego, jak i psychicznego.
|
||||
Poziom
znajomości
|
Podstawowy (A) | Średniozaawansowany (B) | Zaawansowany (C) | ||
Wie, jak unikać cyberprzemocy, wie, że nowe technologie mogą negatywnie wpłynąć na zdrowie, jeśli są używane niewłaściwie.
|
Wie, jak chronić siebie i innych przed cyberprzemocą, rozumie ryzyka dla zdrowia wynikające z korzystania z TIK (od ergonomii do uzależnienia od technologii). |
Wie, jak właściwie korzystać z TIK, aby unikać zagrożeń dla zdrowia, wie, jak zachować równowagę między światem online i offline.
|
|||
Nazwa
kompetencji i jej opis |
4.4 Ochrona środowiska
Świadomość wpływu TIK na środowisko naturalne.
|
||||
Poziom
znajomości |
Podstawowy (A) | Średniozaawansowany (B) | Zaawansowany (C) | ||
Stara się oszczędzać energię.
|
Rozumie pozytywne i negatywne skutki korzystania z TIK dla środowiska naturalnego. |
Jest poinformowany na temat wpływu TIK na życie codzienne, konsumpcję i środowisko naturalne. |
|||
Obszar | ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW | ||||
Nazwa
kompetencji i jej opis |
5.1 Rozwiązywanie problemów technicznych
Identyfikowanie problemów technicznych i ich rozwiązywanie (od drobnych problemów po złożone trudności).
|
||||
Poziom
znajomości |
Podstawowy (A) | Średniozaawansowany (B) | Zaawansowany (C) | ||
Umie poprosić o wsparcie techniczne, kiedy TIK nie działają zgodnie z oczekiwaniami albo kiedy korzysta z nowych programów, urządzeń lub aplikacji. |
Umie rozwiązywać proste problemy, gdy TIK nie działają zgodnie z oczekiwaniami. |
Umie rozwiązywać złożone problemy wynikające z wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych. |
|||
Nazwa
kompetencji i jej opis |
5.2 Rozpoznawanie potrzeb i narzędzi niezbędnych do rozwiązywania problemów
Ocena własnych potrzeb w zakresie zasobów, narzędzi i rozwoju kompetencji, umiejętność dopasowania potrzeb i możliwych rozwiązań, dostosowanie narzędzi do indywidualnych potrzeb, krytyczna ocena możliwych rozwiązań
|
||||
Poziom
znajomości |
Podstawowy (A) | Średniozaawansowany (B) | Zaawansowany (C) | ||
Umie korzystać z TIK przy rozwiązywaniu problemów w ograniczonym zakresie, umie wybrać narzędzia cyfrowe do wykonywania rutynowych zadań.
|
Rozumie ograniczenia TIK, umie rozwiązywać nietypowe problemy, korzystając z możliwości TIK, umie wybrać odpowiednie narzędzie w zależności od celu i ocenić skutki jego wykorzystania. |
Umie podejmować świadome decyzje o wyborze narzędzi, urządzeń, aplikacji, oprogramowania przy realizacji nowych zadań, jest świadom rozwoju TIK, rozumie, jak działają TIK, krytycznie ocenia zastosowanie poszczególnych narzędzi do osiągania różnych celów i realizacji rozmaitych zadań. |
|||
Nazwa
kompetencji i jej opis |
5.3 Innowacyjność i twórcze wykorzystywanie technologii
Innowacyjne podejście do TIK, aktywne uczestniczenie we wspólnym tworzeniu nowych technologii i multimediów, wyrażanie siebie
|
||||
Poziom
znajomości
|
Podstawowy (A) | Średniozaawansowany (B) | Zaawansowany (C) | ||
Wie, że TIK mogą być twórczo używane, i umie je tak wykorzystywać w pewnym zakresie. |
Umie twórczo wykorzystywać TIK w rozwiązywaniu problemów, współpracuje przy tworzeniu innowacyjnych i kreatywnych rozwiązań, ale nie przyjmuje roli lidera. |
Umie rozwiązywać problemy koncepcyjne, korzystając z technologii i narzędzi cyfrowych, uczestniczy w tworzeniu wiedzy za pośrednictwem TIK, może brać udział w działaniach innowacyjnych i aktywnie współpracować z innymi przy tworzeniu innowacyjnych i kreatywnych rozwiązań. |
|||
Nazwa
kompetencji i jej opis |
5.4 Rozpoznawanie braków w zakresie kompetencji cyfrowych
Rozumienie, które obszary własnych kompetencji wymagają rozwinięcia, wspieranie innych osób w rozwijaniu ich kompetencji, bycie na bieżąco
|
||||
Poziom
znajomości |
Podstawowy (A) | Średniozaawansowany (B) | Zaawansowany (C) | ||
Ma podstawową wiedzę, ale zdaje sobie sprawę z moich ograniczeń w zakresie korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych.
|
Wie, jak się uczyć nowych zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych.
|
Często podnosi swoje kompetencje cyfrowe.
|
|||
[1] Nieobowiązkowe zajęcia edukacyjne rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów.
[2] osoba dorosła – inna niż nauczyciel osoba dorosła, tj. pracownik PDN, domu kultury, biblioteki, objęta wsparciem w ramach projektu 3.2.