Umiejętności dla przyszłości

 
Klikając na licznik popierasz idee Porozumienia
 
2
2
3
5
osoby poparły już inicjatywę
 

Tydzień z internetem 2016

logotyp z datą

 

Tydzień z Internetem 2016 – o bezpiecznych zakupach

Setki spotkań z mieszkańcami całej Polski w blisko 400 miejscach – bibliotekach, szkołach, siedzibach organizacji pozarządowych czy pracowniach komputerowych,  a także quiz na Facebooku, dzięki któremu można sprawdzić swoją wiedzę o prawach konsumenckich.
14 marca już po raz szósty rozpocznie się kampania Tydzień z Internetem. Akcję wspiera między innymi Ministerstwo Cyfryzacji i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Tydzień z Internetem to ogólnoeuropejska kampania koordynowana przez organizację pozarządową Telecentre-Europe (w Polsce koordynuje ją Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego we współpracy z partnerami). W akcję włącza się kilkadziesiąt krajów. Motyw przewodni polskiej edycji to świadome korzystanie z Internetu i bezpieczne zakupy w sieci. Od 14 do 20 marca instytucje zaangażowane w kampanię zorganizują spotkania, których uczestnicy dowiedzą się m.in., jak tworzyć odpowiednie hasła do komputerów czy poczty elektronicznej, jak bezpiecznie płacić za zakupy w sieci, jakie prawa przysługują kupującym w Internecie, których danych nie powinniśmy podawać sprzedawcy, jak sprawdzać wiarygodność sklepów internetowych. Lista instytucji biorących udział w akcji: http://rejestracja.frsi.org.pl/pr/tzi16.

W trakcie Tygodnia z Internetem będzie można również sprawdzić swoją wiedzę dotyczącą praw konsumenckich na stronie kampanii http://tydzienzinternetem.pl/ (gdzie są dostępne także materiały dotyczące bezpiecznego korzystania z sieci) i na Facebooku. Na internautów czekać będzie quiz, w którym trzeba zmierzyć się m.in. z pytaniami: jakie działania związane z obsługą e-konta
w banku powinny wzbudzić czujność? Co zrobić, jeśli kupione przez Internet buty okazują się za duże? Dokąd zwrócić się, gdy kupiony odkurzacz po miesiącu przestał działać? O czym należy pamiętać logując się do poczty e-mail z publicznego komputera, np. w bibliotece?

Według danych GUS („Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2011-2015”), w 2015 roku blisko 40% Polaków (11 milionów osób) kupowało przez Internet towary lub usługi do użytku prywatnego. Przy czym prawie 29% badanych wskazało, że nie decyduje się na transakcje online, ponieważ wolą robić zakupy w sposób tradycyjny. Wśród pozostałych argumentów przemawiających przeciw internetowym zakupom znalazły się również: brak odpowiednich umiejętności, obawy dotyczące dostawy, zwrotu lub reklamacji, czy te związane z bezpieczeństwem płatności i ochroną danych osobowych. W rezultacie, choć liczba ludzi wybierających transakcje online stopniowo wzrasta, Polska znajduje się na 20 miejscu pośród 30 krajów europejskich pod względem odsetka osób kupujących przez Internet (m.in. za Słowacją, Czechami czy Hiszpanią).

Mariusz Boguszewski, koordynator kampanii w Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego: Chcemy, żeby w tegorocznej edycji Tygodnia z Internetem można było przekonać się, że zakupy przez Internet są nie tylko pożyteczne, ale przede wszystkim, że mogą być bezpieczne. Pod warunkiem, że to również my sami będziemy potrafili o nasze bezpieczeństwo zadbać i umieli korzystać z przysługujących nam praw. Co ważne, realizując kampanię wspólnie
z bibliotekami, szkołami czy innymi lokalnymi instytucjami docieramy do ludzi, którzy takich informacji mogą najbardziej potrzebować – np. do osób starszych czy mieszkańców małych miejscowości, czyli rzadziej używających Internetu i mających więcej obaw z tym związanych.

Kampania Tydzień z Internetem jest wspierana przez partnerów, którzy promują akcję
i dzielą się na stronie kampanii swoimi zasobami dotyczącymi świadomego korzystania z sieci
i bezpiecznych zakupów online. Są to: Akademia Przyszłości, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacja Aktywizacja, Fundacja Dzieci Niczyje, Fundacja Orange, Fundacja Szkoła z Klasą, SafeKiddo Foundation, mBank, Microsoft, UPC Polska.

Akcja została objęta patronatem Ministerstwa Cyfryzacji oraz Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 Koordynator kampanii w Polsce

Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego (FRSI) pomaga mieszkańcom małych miejscowości korzystać z możliwości nowych technologii. W efekcie mają oni dostęp do praktycznej wiedzy. Uczą się rozwiązywać konkretne problemy swoich społeczności i realizować ich aspiracje. Twórczo poszukują nowych pomysłów i wspólnie je realizują. Fundacja dociera do swoich odbiorców poprzez biblioteki i organizacje pozarządowe. Jej pierwszym zadaniem była realizacja ogólnopolskiego Programu Rozwoju Bibliotek – wspólnego przedsięwzięcia Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Fundacji Billa i Melindy Gatesów w ramach międzynarodowej inicjatywy „Global Libraries”. Dzięki programowi tysiące bibliotek publicznych na wsi
i w małych miastach pełni obecnie rolę lokalnych centrów aktywności, gdzie mieszkańcy spędzają czas, rozwijają zainteresowania, zdobywają nowe umiejętności i wspólnie działają. FRSI prowadzi także inne projekty wspierające rozwój lokalny z wykorzystaniem nowych technologii, m.in. Nowe Technologie Lokalnie, Link do przyszłości, O finansach… w bibliotece. Więcej informacji: http://frsi.org.pl.

 Kontakt:
Mariusz Boguszewski – koordynator kampanii, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego,
e-mail: mariusz.boguszewski@frsi.org.pl, kom. 722 002 135

Małgorzata Dąbrowska – koordynatorka projektów, komunikacji i rzecznictwa, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, e-mail: malgorzata.dabrowska@frsi.org.pl, kom. 722 002 316