Umiejętności dla przyszłości

 
Klikając na licznik popierasz idee Porozumienia
 
2
2
3
5
osoby poparły już inicjatywę
 

Liderzy Cyfryzacji piszą do ministrów UE

Digital Champion z Oettinger

List otwarty Liderów Cyfryzacji do ministrów odpowiedzialnych za technologię cyfrową oraz podnoszenie wiedzy i umiejętności niezbędnych dla jej rozwoju i wykorzystywania.

List w wersji angielskiej można znaleźć tutaj.

Liderzy Cyfryzacji wystosowali list otwarty do ministrów krajów Unii Europejskiej wzywający do wspólnych, substancjonalnych działań na rzecz zmniejszenia luki w umiejętnościach cyfrowych jaka ma miejsce w Europie. Stwierdzają:

 

List otwarty Europejskiej Unii Liderów Cyfryzacji do państw członkowskich

Europie potrzeba więcej umiejętności cyfrowych, zarówno w pracy, jak również w domu. Wzywamy właściwych ministrów do wspólnej pracy na rzecz wyeliminowania niedoboru kwalifikacji.

 Liderzy Cyfryzacji wzywają ministrów państw członkowskich UE do zajęcia się przekrojową kwestią deficytu umiejętności cyfrowych w obliczu szybko zmieniającego się świata i postępującej w szybkim tempie cyfryzacji Europy.

Obecnie około 100 mln obywateli UE nie ma żadnych umiejętności cyfrowych i pozostają oni wyłączeni ze społeczeństwa cyfrowego. My, członkowie Europejskiej Unii Liderów Cyfryzacji , zwracamy się do właściwych ministrów państw członkowskich Unii Europejskiej o podjęcie działań pozwalających uporać się z kwestią tego deficytu umiejętności cyfrowych, aby zapewnić Europie osiągnie korzyści z cyfryzacji.

Powszechnie wiadomo, że cyfryzacja znacznie przyczynia się do wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy w Unii Europejskiej. Obywatelom Europy potrzeba więcej umiejętności cyfrowych, zarówno w pracy, jak również w domu. Dobrobyt Europy jest bezpośrednio związany z jakością naszej siły roboczej. Pomimo rekordowej liczby osób – w tym wielu młodych ludzi – pozostających bez pracy, pracodawcom często trudno jest znaleźć kandydatów posiadających wymagane przez nich umiejętności cyfrowe.

Uważamy, że dla Europy sprawą pilną jest wyeliminowanie niedoboru wykwalifikowanej kadry i stworzenie obywatelom niezbędnych warunków łatwiejszego wchodzenia na rynek pracy. Ponadto wszyscy Europejczycy powinni nabyć umiejętności cyfrowych, które pomogą im poruszać się w internecie i korzystać z usług i produktów oraz możliwości, jakie oferują coraz bardziej cyfrowe społeczeństwo i gospodarka.

Uznając, że większość kompetencji w tej dziedzinie należy do państw członkowskich i są one rozproszone między wiele departamentów rządowych, w szczególności ministerstwa ds. telekomunikacji, przemysłu, edukacji, zatrudnienia itp., wzywamy właściwych ministrów państw członkowskich do ścisłej współpracy z zainteresowanymi stronami, aby jak najszybciej:

  • zapewnić, aby wszyscy obywatele Europy posiadali umiejętności cyfrowe i dostęp do internetu. Uświadomić obywatelom Europy, w jaki sposób technologie informacyjno-komunikacyjne mogą zwiększyć ich kwalifikacje zawodowe i szanse na rynku pracy oraz ułatwić im życie codzienne;
  • stworzyć szybką infrastrukturę cyfrową dla wszystkich obywateli i podmiotów gospodarczych;
  • zadbać o to, aby żaden uczeń nie zakończył edukacji, nie dysponując podstawowym zestawem umiejętności cyfrowych. Dostosować systemy kształcenia i szkolenia państw członkowskich do wymogów XXI wieku i zagwarantować włączenie umiejętności cyfrowych do programów od nauczania przedszkolnego po szkolnictwo wyższe i kształcenie dorosłych;
  • zachęcać studentów do podejmowania studiów z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz wybierania kariery zawodowej w tej dziedzinie oraz podjąć zobowiązanie do zwiększenia do 2018 roku o 20% liczby studentów na kierunkach związanych z ICT, a także wspierać odnośne programy dodatkowymi funduszami;
  • wspierać rozwój przedsiębiorczości i potencjału innowacyjnego dzięki umiejętnościom cyfrowym;
  • wspierać współpracę między sektorem przemysłu a innymi zainteresowanymi stronami w celu zapewnienia lepszego dostosowania kształcenia zawodowego i akademickiego szkolenia w zakresie ICT do potrzeb rynku pracy;
  • pomagać podmiotom gospodarczym w przejmowaniu nowych technologii, które umożliwią im wyższą wydajność i konkurencyjność na rynku krajowym i międzynarodowym;
  • propagować uczenie się przez całe życie, w szczególności za pośrednictwem platform cyfrowych, takich jak masowe, otwarte kursy internetowe;
  • propagować mobilność zawodową;
  • wspierać władze publiczne i inne zainteresowane strony w ich działaniach na rzecz promowania i nauczania umiejętności cyfrowych oraz rozwoju usług cyfrowych i ściśle z nimi współpracować w tym zakresie.

My – liderzy cyfryzacji, zostaliśmy wyznaczeni przez państwa członkowskie i staramy się przyczynić się do wprowadzenia wszystkich Europejczyków w erę cyfrową i umożliwienia im czerpania korzyści ze społeczeństwa cyfrowego sprzyjającego włączeniu społecznemu. Pomagamy wszystkim obywatelom podnosić poziom ich umiejętności cyfrowych poprzez wspieranie wielu różnych projektów cyfrowych w naszych krajach oraz kierowanie tymi projektami. Bierzemy również czynny udział w:

  • 13 krajowych koalicjach na rzecz cyfrowych umiejętności i miejsc pracy,
  • inicjatywie pod nazwą Europejski Tydzień Kodowania, która promuje umiejętności cyfrowe i umiejętność kodowania.

Apelujemy do ministrów państw, w których takie inicjatywy nie zostały wprowadzone, o ustanowienie krajowej koalicji na rzecz umiejętności cyfrowych i miejsc pracy oraz wsparcie inicjatywy Europejskiego Tygodnia Kodowania.

 

Podpisane przez:

Meral Akin-Hecke (Austria), Saskia van Uffelen (Belgia), Gergana Passy (Bułgaria), Darko Paric (Chorwacja), Stelios Himonas (Cypr), Linda Liukas (Finlandia), Gilles Babinet (Francja), Nikos Michalopoulos (Grecja), Andreu Veà-Baró (Hiszpania), David Puttnam (Irlandia), Kestutis Juskevicius (Litwa), Björn Ottersten (Luksemburg), Reinis Zitmanis (Łotwa), Godfrey Vella (Malta), Tineke Netelenbos (Niderlandy), Gesche Joost (Niemcy), Włodzimierz Marciński (Polska), Antonio Murta (Portugalia), Ondrej Felix (Republika Czeska), Paul Andre Baran (Rumunia), Peter Pellegrini (Słowacja), Aleš Špetič (Słowenia), Jan Gulliksen (Szwecja), Istvan Erenyi (Węgry) i Riccardo Luna (Włochy).

*****************************************************************************************************************************

Należy przypomnieć, że w maju br. grupa ekspertów związana z Szerokim Porozumieniem na Rzecz Umiejętności Cyfrowych opracowała Manifest na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych w Polsce.

List w wersji angielskiej